zaterdag 13 augustus 2022

 

11 Augustus 2022

Een fietsdag vanuit Terborg, Montferland.


Donderdag was het weer zo'n Zuid-Franse fietsdag in Nederland. Met de auto ben ik naar Terborg getogen. Daar gestart met een variatie op een route uit het boekje: De mooiste Fietsroutes van Nederland. Het is warm tot zeer warm en net niet te heet om te fietsen.

De auto bij het station geparkeerd, lekker in de schaduw. Dan op weg. De route gaat snel het dorp/stadje uit. Hier zijn heuse hellingen, bergjes. Het strijkt even langs Silvolde en dan naar een riviertje, de Oude IJssel. Aan de andere kant van het water ligt Ulft. Met bruggen, sluizen, nieuwe en oude natuur verlaat ik de bebouwde wereld en kom bij landgoed Landfort. Een mooi landhuis met dito park, waar je in mag wandelen. Het huis zelf is nog niet gewoon voor publiek geopend. Na enkele foto's ga ik weer verder. Al snel kom ik bij Anholt. Hier de route even verlaten om een foto te maken van dit kasteel. Het is tegen betaling te bezichtigen. Dat doe ik niet. Ik ben een fietser. Direct hierna moet ik een omleiding fietsen, waardoor mijn rit langer wordt dan gepland. Daar staat tegenover, dat er een mooi fietspad wordt aangelegd richting Megchelen. Bij Anholt ben ik trouwens in Duitsland geraakt. En daar ga ik een poosje doorheen rijden. Zo kom ik in Praets. Een aardig dorpje. Met een nogal rare spoorwegovergang. Als ik het geweten had, wat ik niet voor het rode licht gestopt. Nu dus wel. Braaf burger als ik ben, stop ik voor een stopstreep en rood licht bij een spoorwegovergang en stationshalte. De bomen zijn nog omhoog. Ik had er makkelijk nog over gekund. De bomen gaan naar beneden. Hele ouderwetse ,vier bomen met hekwerk. Gesloten. Er gebeurt niets. Er komt wel een persoon aanlopen, die zichtbaar met de trein meewil. Na een poosje komt er een lange goederentrein. Daarna gaan de bomen niet omhoog. Weer een poosje wachten. Dan een personentrein van de andere kant. De bomen gaan niet omhoog. Er komt uit de andere richting weer een goederentrein. Ook dan blijft de spooroverweg gesloten. Nog eens komt er een goederentrein. Na 12 minuten kan ik eindelijk weer verder. Gelukkig stond ik in de schaduw. De auto's en andere fietsers hebben de hele tijd in de zon gestaan. Dan nader ik de rivier de Rijn. Er is niet veel van te zien.
Molen Zeddam
Rijn bij Emmerich
Kasteel Anholt
Landgoed Landfort




Over de dijk arriveer ik in Emmerich. Vandaar naar Elten. Hier gaat het wel omhoog, maar niet naar Hoch Elten. Dan een hele lange bosweg/ fietspad naar Zeddam. Even van de route afgeweken om de Molen te zien. De temperatuur begint vermoeidheid te veroorzaken. Maar ik zet door. Naar Braamt en Wijnbergen en dan weer kronkelen langs de Oude IJssel tot Terborg en naar de auto. Die staat nu dus in de hete zon en is snikheet vanbinnen. Ik heb nog koffie, een banaan, een sapje. Alles gaat naar binnen en dan ruim een uur in de auto naar huis. Weer een heerlijke zomerse fietsdag. Hier volgen nog foto's van de route.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten